Hoppa till huvudinnehåll

Ett år sedan pendelstrejken: ”Lokförarkollektivet står starkt”

Ett år efter lokförarstrejken i Stockholm väntar arbetarna nu på förhandlingen i Arbetsdomstolen i oktober. ”Vi ser fram emot den”, säger lokföraren Nils Westberg Ahlmark, ”det kommer inte att bli en av MTR:s finaste stunder”.

Nils Westberg Ahlmark i samband med strejken för ett år sedan.
Janne Bengtsson

Tågvärdarna är borta. Men också skandalbolaget MTR. Lokföraren Nils Westberg Ahlmark ser försiktigt positivt på året som gått sedan den vilda strejken den 17-19 april förra året.

– Vi har sett ett år där resenärerna på pendeln har gått samman och där lokförarkollektivet står fortsatt starkt och står upp för säkerheten på järnvägen. Det är väldigt positivt. Tågvärdarna är borta, men visselblåsningen för ett år sedan och som pekade på säkerhetsproblematiken genom hela projektet, har lyft frågan till en högre nivå.

Resenärerna har organiserat sig i Pendeltågsupproret som samlat över 4.000 medlemmar på sociala medier, arrangerat demonstrationer på stationerna för att påtala bristerna i trafiken men också backa upp lokförarna och personalen i jobbet för en bättre arbetsmiljö och säkerhet.

Trycket utifrån bidrog till att MTR lämnade entreprenörskapet för pendeltrafiken i Stockholm långt i förtid. I början av mars tog statliga SJ över.

– Att SJ tagit över trafiken har inte inneburit några förändringar alls. De kör på med allt det som MTR genomförde. Det är för tidigt att säga om det blir några förändringar framåt men helt klart har vi lokförare som lider av en högre stressnivå nu än tidigare, och en högre stressnivå bidrar per automatik till en ökad risk för misstag i trafiken, konstaterar Nils Westberg Ahlmark.

Det var i fjol som den politiska majoriteten i Region Stockholm, med trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och investeringsrådet Jens Sjöström (S) i spetsen, ställde sig i MTR:s tjänst och fullbordade de åtgärder som initierats av den förra högermajoriteten i regionen: tågvärdarna togs bort och ersattes med kameror. En lösning som inte fungerat.

– Arbetsmiljö och säkerhet hör ihop, och ökar stressnivån så ökar också risken för misstag. Vi har en mer pressande arbetsmiljö nu och lokförare som mår sämre, konstaterar Nils Westberg Ahlmark.

Proletären har tidigare berättat om den oberoende säkerhetsutredaren Christian Guldberg som anlitats av skyddsombuden. Han konstaterar att ”säkerheten i pendeltrafiken har försämrats för personal och trafikanter. Lagen säger att säkerheten ska åtminstone upprätthållas och om möjligt höjas”.

– Till skillnad mot MTR så säger SJ Stockholmståg att de inte gör någon skillnad mellan arbetsmiljö och säkerhet, vilket vi hoppas ska visa sig framöver. Vi lokförare kommer alltid stå upp för en svensk järnvägsmodell där högsta säkerhet gäller och vi förväntar oss att SJ gör detsamma.

– I dagarna har vi fått veta att SJ Stockholmståg ska genomföra en uppföljning av studien MTO (Människa, teknik, organisation) som MTR gjorde, och det ser vi naturligtvis positivt på. Det är viktigt att skyddsorganisationerna får full insyn och att SJ samarbetar med dem.

Fackens skyddsombud har också till Kammarrätten överklagat en dom i Förvaltningsrätten som gav Arbetsmiljöverket rätt när verket upphävde det skyddsstopp som tågpersonalens skyddsombud lagt mot ensamarbetet.

Det nya systemet med utryckningsbilar, Operativt trafikstöd (OTS), som MTR införde och som ska ersätta tågvärdarnas roll om något händer, har inte heller fungerat. Bilarna ska vara på plats 15 minuter efter att lokföraren larmat men när årets första dödsolycka inträffade i slutet av januari, ett självmord när en man ställde sig på rälsen framför tåget, dröjde det 40 minuter innan bilen var på plats.

Den 16-17 oktober ställs ett tiotal lokförare inför Arbetsdomstolen (AD). MTR hade från början stämt in runt 100 förare, men drog senare tillbaka stämningarna så att bara ett tiotal återstod.

– Vi ser fram emot den förhandlingen, säger Nils Westberg Ahlmark. Vi kommer att lyfta säkerheten, tillgängligheten för resenärerna och annan problematik som vi stött på under åren. Förhandlingen i AD kan klargöra hur illa skött kameraprojektet är, både från MTR:s sida men även från regionens sida. Det kommer inte att bli en av deras finaste stunder.