Av

Öppet brev till Karl-Petter Thorwaldsson – dina utbildningsjobb dumpar våra löner

Till LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

När jag slutade som byggnadsarbetare på grund av arbetsbrist, lämnade Byggnads och gick över till industrin, så var det självklart för mig att gå över till IF Metall. Jag fick en förfrågan på årsmötet om jag ville bli studieansvarig. Detta tackade jag ja till. Fick gå på utbildningar som IF Metall anordnade.

Jag fick varken mer eller mindre i arvode än vad jag tjänade på i fabriken vilket kursledarna var tydliga med att påpeka. Detta tycker jag är riktigt. Mitt fackliga uppdrag var att se till att de övriga förtroendevalda skulle gå på IF Metalls utbildningar.

Jag har alltid vågat fråga nya arbetskamrater och vänner om de är med i facket. Har även lyckats att få arbetskamrater att gå med i facket. Jag har talat om att facket kämpar för högre löner och avtal. Jag har helt enkelt varit lojal med fackförbunden.

Med tiden har jag fått andra åsikter om facket. Det som får mig att skriva detta brev var när jag kollade på nyheterna och fick höra om det nya förslaget att nyanlända som saknar utbildning ska jobba för en lägre timpeng.

Varför har du, Karl-Petter Thorwaldsson,
som är ordförande för LO, föreslagit att nyanlända ska jobba för en lägre timpeng hos arbetsgivarna? Det står på LO:s hemsida att LO kämpar för jämlikhet, fler jobb och bättre arbetsvillkor.

De nyanlända ska arbeta och studera samtidigt menar du. Men dessvärre blir det ännu en inkörsport för låglönejobb, som ursäktas med "att minska arbetslösheten bland invandrarna". Låt istället de nyanlända gå en yrkesutbildning till ett yrke som det råder brist på eller förväntas råda brist på. Man måste göra något åt integrationen och arbetslösheten, läget är skandalöst i sig, men arbetarna i Sverige ska inte betala flyktinginvandringen med att deras löner dumpas.

Detta får jag bara inte att gå ihop! Hade du, Karl-Petter Thorwaldsson, frågat övriga LO medlemmar vad de tyckte om att nyanlända skulle arbeta för lägre timpeng innan du kom med förslaget? Nä, ni gjorde som ni brukar, förhandlade över medlemmarnas huvuden.

Ni accepterade en gång, när vi gick med i EU, att öppna gränserna för arbetskraftsinvandring. Det har kommit och kommer fortfarande mängder av arbetare från de forna öststaterna. De är anställda av bemanningsföretag och de arbetar ibland för slavlöner.

Det har också inneburit att svenska löner har dumpats. Till exempel så har den så kallade löneglidningen helt försvunnit. Löneglidningen som gjorde att lokala avtal kunde ge arbetarna mer än de avtal som slutits mellan LO och näringslivet.

Vilka är det som tjänar på att EU har öppnat gränserna för arbetskraftsinvandring? Jo, SD. De växer lavinartat på grund av att de har förstått att plocka upp arbetarnas missnöje. Men SD står för en enkel lösning, de skyller på invandrarna.

Förslaget om lägre löner till nyanlända kommer ytterligare att spä på invandrarfientligheten. Det får SD att öka ännu mer och på så vis krascha fackförbunden.

Förstår du inte, Karl-Petter Thorwaldsson, att ditt förslag verkar ännu mer lönenedpressande? På sikt kommer vi arbetare knappt att kunna försörja oss. Hörde häromdagen om en undersköterska som inte kunde bo någonstans, för lönen var för låg för att hon skulle kunna köpa sig en lägenhet, och inga lägenheter fanns att hyra.

Ni fackpampar i LO får sluta upp med att dansa efter Svenskt näringslivs pipa. Arbetsgivarna är väldigt duktiga på att ställa arbetare mot arbetare så att vi börjar konkurrera med varandra. SD har hakat på, invandrare ställs mot svenskar. Istället ska ni företräda alla oss arbetare för bättre löner och arbetsvillkor. Det är detta som ni får betalt för.

Som sagt, när jag gick på fackliga kurser fick jag varken mer eller mindre än vad jag skulle få när jag jobbade i fabriken. År 2013 tjänade Karl-Petter Thorwaldsson 92408 kronor i månaden, mycket mer än vad vi arbetare tjänar.

Ni fackpampar som får så mycket betalt borde inte tjäna mer än vad en medelinkomsttagare tjänar. Eftersom det är vi arbetare som försörjer er.

Hade du, Karl-Petter Thorwaldsson, haft samma lön som vi arbetare skulle du aldrig kommit med det förslag som leder till lönenedpressning. Istället hade du tagit upp frågan i kamp för en högre lön och ett utträdande ur EU, ett Svexit, för att kunna stänga gränserna för arbetskraftsinvandring, och för att Sverige självt ska få bestämma vilka avtal som ska gälla.

Johan Kekki

Besviken LO-medlem